}

woensdag 15 februari 2012

Sushi time!


Gisteravond heb ik voor het eerst sushi gemaakt. En ik moet zeggen dat het voor een first timer best oké gelukt was! Het is niet de mooiste sushi, maar het was wel erg lekker. Wat mij verbaasde was dat de meeste tijd nog zat in het koken van de rijst. Neem hier wel echt de tijd voor want dit is super belangrijk! Ik heb alleen inside-out sushi gemaakt omdat ik dat het lekkerst vind. 

Ingrediënten;
[voor +- 8 rollen]
500 g sushirijst
4 el rijstazijn
1 el mirin
2 el suiker
1 el zout
Nori [sushivellen] 
+- 300 g vis, ik heb zalm, tonijn en grote garnalen gebruikt
2 rijpe advocado's 
Tempura beslag, [100 g bloem, ei]
Sushi rol matje
Evt; zwarte sesamzaadjes
Mayonaise
Griekse yoghurt
Wasabi

Bereiding;
1. Was de sushirijst in een kom met koud water. Giet het steeds af en was het opnieuw tot het water helder wordt waarin je de rijst hebt gewassen. Laat de rijst in een zeef een half uur tot een uur uitlekken zodat de rijst weer droog aan voelt. Zet de rijst op het vuur, ik gebruik altijd een rijstkoker. Voor elk kopje droge rijst dat je gebruikt heb je anderhalf kopje water nodig. Breng het water met een snufje zout aan de kook en voeg de rijst toe. Laat de rijst 15 minuten koken met deksel totdat al het water is opgenomen. Haal de rijst van het vuur en laat het nog 15 minuten staan. 
2. Als je rijst aan het koken is kan je het rijstazijnmengsel [awase-su] maken. Verwarm hiervoor de rijstazijn, mirin, suiker en zout in een pannetje, zodra het warm wordt zet je het vuur uit, blijf even roeren totdat alle suiker is opgenomen. Het wordt nu een siroop achtige substantie, laat het afkoelen tot kamertemperatuur.
3. Als je rijst 15 minuten heeft nagegaard leg het dan in een ruime schaal. Ik heb hiervoor een braadslee gebruikt. Giet het rijst-azijn mengsel erover en schep de rijst (voorzichtig) om. Je rijst hoort plakkerig te zijn, maar je moet wel nog de structuur van de rijst goed kunnen zien/voelen. 
4. Tijd om de vis te snijden! snij de vis in reepjes, doe het zelfde voor de advocado en mango. Mango en zalm is een heerlijke combinatie maar als je daar niet van houdt dan kan je ook iets anders gebruiken natuurlijk. 
5. Ik heb ook een sushi met tempura garnaal gemaakt. Tempura beslag maak je door 200 ml ijskoud water te mengen met 100 gram bloem en 1 ei, maak het zo kort mogelijk voor je het gebruikt. Haal de schoongemaakte garnaal door bloem en daarna door het tempura mengsel. Frituur het in olie van 180 graden voor 2 minuten en klaar is je tempura garnaal! hetzelfde kan je doen met inktvisringen om calemares te maken. 
6. Japanse mayonaise; Maak Japanse mayonaise door gelijke delen mayonaise en griekse yoghurt te mengen met een beetje wasabi. 
7. Nu is het tijd om de sushi te rollen. Aangezien dit heel moeilijk uit te leggen is laat ik je een filmpje zien van youtube waar het heel duidelijk in wordt uitgelegd. De sushi kan je "opmaken" door het te beleggen met japanse mayonaise, advocado, vis, garnaal, mango, komkommer etcetera. De buitenkant van de inside-out sushi kan je leuker maken door der zwarte sesamsaadjes overheen te strooien. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten